Podul Helix din Singapore

 

Podul Helix este un pod pietonal, obiectiv turistic, din Singapore realizat sub forma unei pasarele inconjurata de structuri spiralate din otel inoxidabil. Designul acestuia a fost inspirat de aranjamentul geometric elicoidal al ADN-ului, care este vazut ca un simbol al continuitatii si reinnoirii.

 

Podul lung de 280 m este o structura foarte usoara construita aproape in totalitate folosind otel inoxidabil duplex.

 

Pentru constructie s-au utilizat aproximativ 650 de tone de otel inoxidabil duplex si 1000 de tone de otel-carbon folosit in structura temporara si pentru a obtine forma elicoidala.Initial a fost realizata o macheta din otel si carbon pentru a putea prevedea eventuale dificultati de fabricatie.

 

Material principal utilizat pentru constructia acestui pod a fost otelul inoxidabil duplex de calitate 1.4462 (S31803). Acest grad asigura proprietati mecanice imbunatatite in comparatie cu otelurile austenitice.

 

Datorita rezistentei otelurilor duplex care poate fi utilizata ca avantaj in proiectare, rezulta structuri mai eficiente, mai usoare si economice care reduc greutatea structurii in comparatie cu otelurile cu carbon.

Otelurile duplex, in comun cu otelurile inoxidabile austenitice, sunt disponibile cu o serie de finisaje arhitecturale durabile.

 

Pentru medii atmosferice precum cele din Singapore, a fost esential ca otelul inoxidabil ales sa aiba o rezistenta excelenta la coroziune pe termen lung.

 

Mai multe aliaje ar putea indeplini aceasta cerinta, dar gradul 1.4462 ofera o rezistenta mai mult decat adecvata, in timp ce indeplineste alte cerinte: disponibilitate, rentabilitate, usurinta de fabricare combinate cu cerinte structurale/ arhitecturale.

 

Pentru Podul Helix, costul otelului inoxidabil duplex a fost echivalent cu costurile potentiale ale utilizarii otelului carbon. Cantitatea de otel inoxidabil necesara a fost semnificativ sub cea de otel carbon.

 

Otelul a fost livrat de la furnizor din Europa catre Singapore si apoi fabricat intr-o uzina din Johor, Malaezia. Componentele podului au fost fabricate la dimensiunea maxima transportabila, tinand cont de restrictiile rutiere din Singapore, acestea au avut o lungime medie de 11 m.

Asamblarea diferitelor componente a reprezentat o mare provocare si a necesitat monitorizare si verificare constanta.